phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Czy warto naprawiać uszkodzone felgi?

2015-01-16

Zatłoczony parking przy markecie czy wąskie miejsca postojowe pod domem ? zbyt gwałtowny ruch kierownicą i czujemy krawężnik przy kole. Któż nie doświadczył identycznej sytuacji? Nie sposób ich uniknąć. Zahaczenie o wyższy murek, lub wspomniany wyżej krawężnik, niekoniecznie musi oznaczać uszkodzenie pojazdu. Gorzej, jeśli zahaczymy błyszczącą, nieskazitelnie piękną felgą. Rysy, zgięcia, a nawet pęknięcia niestety się zdarzają. Jak zachować się w takiej sytuacji? Czy musimy poszukać nowych obręczy czy możemy spróbować naprawić uszkodzoną?

Felgi, również aluminiowe, mogą być i są naprawiane. Świadczy o tym chociażby bogaty arsenał kosmetyków do renowacji np. zarysowanych obręczy dostępny w sklepach motoryzacyjnych. Wiele osób jednak obawia się, że nie można przywrócić feldze dawnych właściwości i poddana naprawie będzie bardziej podatna na uszkodzenia. Czy rzeczywiście tak jest? Tak i nie. Postaramy się wyjaśnić Państwu kiedy warto naprawić uszkodzoną obręcz, a kiedy czeka nas wizyta w sklepie i zakup nowej.

Kiedy możemy naprawić uszkodzoną felgę?

Naprawa uszkodzonej felgi

Jak w wielu przypadkach bywa, jedyna prawidłowa odpowiedź na postawione w temacie pytanie powinna brzmieć ? to zależy. Od stopnia uszkodzenia felgi i rodzaju szkody. Jeśli mowa o najpopularniejszych, wspomnianych nieco wyżej zahaczeniach o krawężnik kończących się zarysowaniami czy drobnymi ubytkami to tak, nic nie stoi na przeszkodzie by doprowadzić obręcz do stanu sprzed zdarzenia. Nie trzeba przy tym korzystać z pomocy specjalistów. Wystarczy wizyta w sklepie motoryzacyjnym, zakup odpowiedniej zaprawki, zamalowanie i nie musimy martwić się o możliwość wystąpienia w przyszłości jakichkolwiek przykrości wynikających z zajścia. Nawet gdy dojdzie do dość mocnego zniszczenia felgi po starciu z krawężnikiem nie jesteśmy na straconej pozycji ? wystarczy wypiaskować obręcze, uzupełnić ubytki i pomalować.

Zdarza się również, że felga w wyniku uszkodzenia ulegnie zgięciu. Możemy wówczas napotkać wyczuwalne bicie, co nie tylko odbije się na komforcie jazdy, ale prowadzić może do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W takim momencie również nie jesteśmy zmuszeni do zakupu nowego artykułu. Niestety, tym razem, nie poradzimy sobie samodzielnie - konieczna będzie wizyta w wyspecjalizowanym zakładzie wulkanizacyjnym. Specjaliści posiadający zaawansowany sprzęt do wykonywania tego typu zabiegów przez rozpoczęciem pracy wycenią swoją usługę, przedstawią ryzyko wynikające z prac i dołożą wszelkich starań, by felga po opuszczeniu ich warsztatu wyglądał niemal jak nowa. W wielu przypadkach proces nie wpłynie w żadnym stopniu na bezpieczeństwo przyszłego użytkowania, gdyż najczęściej mamy do czynienia z uszkodzeniem rantu felgi, który utrzymuje wyłącznie oponę w odpowiednim miejscu, ale nie wpływa bezpośrednio na rotację całego koło (felgi+opony). Niestety prostowanie felg aluminiowych z większymi uszkodzeniami jest bardzo trudne i wymaga nie tylko dobrego sprzętu, ale i odpowiedniego specjalisty z czym niestety są problemy. Koszt prostowania jednej sztuki zaczyna się od kilkudziesięciu złotych.

Istnieją jednak sytuacja, kiedy zakup nowych felg będzie nieunikniony. Kategorycznie nie poleca się podejmowania napraw w przypadku zmiażdżeń. W takim wypadku nawet najlepszy specjalista nie przywróci feldze dawnych właściwości mechanicznych, gdyż w wyniku zdarzenia nieodwracalnie zmieniła się struktura wewnątrz materiału.

Jak naprawiane są uszkodzone felgi?

Spawanie felgi

Obręcze, które uległy uszkodzenia są prostowane, spawane lub toczone. Czasem może zdarzyć się tak, że przy naprawianiu alufelgi dojdzie do jej pęknięcia, co jest wynikiem niepodgrzania aluminium bądź użycia zbyt dużej siły. Wówczas wystarczy ją odpowiednio zespawać.

Po wykonaniu stosownych do uszkodzenia czynności, kolejnym krokiem będzie uzupełnienie ubytków szpachlą oraz piaskowanie, które pozwoli na usunięcie zniszczonego lakieru. Po zabezpieczeniu produktu przed korozją, obręcze trafiają do malowania ? na mokro lub proszkowo. Pierwsza metoda przyniesie lepszy efekt, lecz jest dużo bardziej pracochłonna, czyli droższa. Niekiedy zdarza się, że lakierowanie będzie zbyteczne, lecz są to odosobnione przypadki.


Naprawiać czy kupić nowe?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy warto naprawiać uszkodzone felgi. Jeśli ulegną jedynie zarysowaniu czy drobnym ubytkom, renowację możemy przeprowadzić samodzielnie. Gdy felga ulegnie większemu uszkodzeniu, zmuszeni będziemy odwiedzić specjalistyczny warsztat. Wówczas specjaliści, traktując każdy przypadek indywidualnie, wycenią usługę, ocenią ryzyko oraz poinformują czy jest sens wykonania zabiegu.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2015
pixel