phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Testy ADAC. Czym się kierować przy wyborze opon?

2014-12-08

Każdego roku wielu z nas staje przed zadaniem wyboru opon letnich czy to zimowych. Jak dokonać wyboru? Skąd czerpać obiektywne wiadomości? Czym się kierować przy wyborze marki i modelu opony. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, w czyje deklaracje wierzyć a kto dba tylko o własny interes.


Pierwszym miejscem jakie odwiedzamy, aby skonsultować się w sprawie wyboru ogumienia to nadal zakłady wulkanizacyjne, tam możemy spotkać pracownika, nie koniecznie ?specjalistę?. Wielu z nas jeszcze, nawet w dobie internetu bardziej ufa bezpośrednim kontaktom twarzą w twarz niż komputerom. Czy jest to dobry pomysł? Nie koniecznie, zauważmy że Ci ludzie prowadzą firmy i głównym ich celem jest po prostu zysk, będą proponować państwu opony, które mają na magazynie.


Komu więc wierzyć?


Tu z pomocą przychodzi nam wcześniej wspomniany internet. Jest wiele stron gdzie możemy uzyskać obiektywne opinie, przeczytać artykuły z testami opon. Testy przeprowadza między innymi najpopularniejszy w naszym kraju magazyn AUTO ŚWIAT. Najważniejszym źródłem obiektywnej informacji jest największy niemiecki automobilklub w Europie ADAC, teraz jest to już bardziej organizacja, firma przeprowadzająca między innymi testy na światową skalę.

ADAC - Allgemeiner Deutscher Automobil-Club


Automobil klub zrzesza ponad 18 milinów członków co sprawia, że klub jest drugi na świecie pod względem wielkości. Jej początki sięgają aż 1903r. ADAC przeprowadza testy opon letnich, zimowych oraz całorocznych w sposób niezależny oraz profesjonalny. Dzięki temu jej wyniki są powszechnie akceptowane i respektowane. ADAC przeprowadza testy zgodnie z poniższymi kryteriami, ocenia je i dokonuje finalnej oceny. Opony letnie z dotychczasową praktyką były oceniane pod względem 5 parametrów, zimowe ? 7. Jeżeli chodzi o testy opon SUV dodatkowo sprawdzano trakcję na trawie. Każda opona może osiągnąć ocenę w skali od 1.5 do 5.5


Wystawa ADAC, Niemcy.

Klub ADAC na sezon zimowy 2014/2015 ustalił kryteria i ich priorytet w następujący sposób:

  • zachowanie na suchej nawierzchni - 15%
  • zachowanie na mokrej nawierzchni - 30%
  • zachowanie na śniegu - 20%
  • zachowanie na lodzie - 10%
  • generowany poziom hałasu - 5%
  • wpływ na zużycie paliwa - 10%
  • wytrzymałość bieżnika - 10%

W roku 2014 ADAC zmienił sposób prezentowania finalnego wyniku. Wartości liczbowe zastąpiły oceny słowne: dobry, mierny, itp. Aby wynik był dokładniejszy wprowadzono dodatkowo ocenę cząstkową

  • bardzo dobry 5
  • dobry 4
  • dostateczny 3
  • mierny 2
  • niedostateczny 1

Dla przykładu do testów opon w rozmiarze 175/65 R14 T, ADAC wykorzystał 14-ście kpl. opon. Zwyciężyła opona Continental ContiWinterContact TS850 otrzymując ocenę ? dobrą.

 

Testy opon zimowych

Unijne etykiety opon


Na przeciw nam wyszła również Unia Europejska, wprowadzając 1 listopada 2012 roku etykiety opon podobne jakie możemy zauważyć na sprzętach AGD. Naklejki te posiadają trzy główne kategorie ze skalą literową od A do G gdzie pierwsza litera alfabetu to wynik najlepszy i wartości w decybelach.

Etykieta BC72dB
  • pierwsza kategoria określa oszczędność paliwa, czyli opory toczenia się kół,
  • druga to przyczepność na mokrej nawierzchni,
  • trzecia kategoria to poziom hałasu generowany przez bieżnik. Oznaczony jest rysunkiem opony i głośnika, z którego wydobywają się fale dźwiękowe. Obok podana jest wartość liczbowa w decybelach.

Warto wiedzieć że ów naklejki są przydatną informacja lecz nie możemy ich rozpatrywać jako wyroczni. Pomiary, które się na nich znajdują są wykonane przez samych producentów, a warunki w jakich mogą być przeprowadzane ustawodawca określił z dużym marginesem dowolności. Np przyczepność opon letnich na mokrym asfalcie może być badana w temperaturze od 5 do 35 stopni Celsjusza, a w sezonie zimowym pomiędzy 2 a 20 stopni. Jak łatwo zauważyć zachowywanie się mieszanki gumy w tak różnych warunkach jest kompletnie inne, co nie oszukujmy się może wypaczyć rezultat.

Wybór opon na dane warunki


Kolejną kwestią jaką warto poruszyć i głębiej się zastanowić to w jakich warunkach będziemy się poruszali , czy więcej jeździmy z dużą prędkością po trasach, czy wręcz przeciwnie tylko w mieście na krótkich dystansach typu szkoła, praca, sklep. Rozpiętość cenowa i wybór marek jest ogromny więc w pewnych przypadkach nie musimy przepłacać decydując się na opony z najwyższej półki. Każdy z nas ma mniejsze lub większe doświadczenie za przysłowiowym kółkiem i potrafi ocenić takie rzeczy jak warunki i prędkości w jakich najczęściej podróżuje.


Podsumowując do zakupu opon warto podejść spokojnie, nie sugerując się stereotypami, że znane reklamowane masowo, drogie marki są najlepsze na wszystkie warunki atmosferyczne i basta, ponieważ przeglądając rozmaite testy dojdziemy do wniosku, iż wcale tak nie jest.

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2014
pixel