phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Niekomfortowe drgania na kierownicy.

2018-12-04

Któż z nas nie zna typowych dla uszkodzonej opony czy niewyważonych kół drgań odczuwalnych na kierownicy w trakcie jazdy. Niemal każdy, kto za kółkiem spędza więcej czasu niż kilka godzin miesięcznie, czy to w trakcie zakupów w markecie czy przy wycieczce na basen z dziećmi doskonale wie, jak niekomfortowa jest jazda przy wibrującej kierownicy. Co powoduje ten stan? Czy można go szybko zażegnać? Jakie może przynieść skutki? A także na co zwrócić uwagę podczas wyważania kół? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Skąd biorą się wibracje na kierownicy?

Wibrująca kierownica nie jest zarezerwowana ani dla starych samochodów, ani tych najtańszych. Wystąpić może niemal u każdego kierowcy, który w wyniku pecha lub nieodpowiedniej pracy mechanika samochodowego wybierze się w trasę nie do końca sprawnym autem. W momencie gdy poczuje, że kierownica zaczyna drżeć lub niebezpiecznie trząść powinien jak najszybciej usunąć usterkę. Przyczyn powstawania wibracji na ?kółku? może być mnóstwo ? żadnej nie można lekceważyć, gdyż takie zachowanie może być tragiczne w skutkach.

Jeśli doświadczymy drżącej kierownicy powinniśmy zaobserwować moment pojawienia się tego stanu. Może się zdarzyć, że wibracje występować będą jedynie przy konkretnej prędkości, towarzyszyć im będzie charakterystyczny dźwięk, lub np. pojawiać się będą jedynie w trakcie hamowania. Przekazując mechanikowi tego typu informacje znacznie przyśpieszymy jego pracę i ułatwimy postawienie trafnej diagnozy.

Poniżej wymieniamy kilka najczęstszych powodów występowania drgań na kierownicy:

  1. Niewyważone koła - Niestety wulkanizatorzy lekceważąco podchodzą do sprawy wyważania. Nieodpowiednie wyczyszczenie opony (np. latający wewnątrz kamień) lub nieskalibrowana maszyna spowoduje, iż koło nie zostanie wyważone w prawidłowy sposób. Ilość ciężarków nie wskazuje na wadę produktu, tylko może być spowodowana złym nałożeniem opon.

    Niemniej temat wyważenia chcielibyśmy zgłębić nieco bardziej i przestrzec klientów przed błędnym rozumieniem niektórych pojęć. Każda felga wyważana jest zarówno statycznie jak i boczne. Niewyważenie statyczne to takie, w którym oś obrotu „chce” przesunąć się poza punkt centralny felgi. Natomiast niewyważenie boczne, to te w którym oś obrotu „chce” odchylić się od linii pionowej. Sytuację tę obrazuje poniższa ilustracja, gdzie x to prawidłowa oś obrotu, natomiast x1 to oś obrotu pozorna i przesunięta poprzez niedoważenie:

    Jak wygląda oś obrotu w niedoważonej feldze

    Wyważarki używane w warsztatach przystosowane są do tego aby już przy pomocy kilku odważników zlikwidować zarówno niedoważenie statyczne jak i boczne. Należy jednak pamiętać, że po zdjęciu koła z wyważarki i zamontowaniu go na samochodzie, oś obrotu może się lekko przesunąć z racji tego, iż otwór centralny felgi nie jest idealnie dopasowany do piasty (gdyby tak było mielibyśmy problem ze zdjęciem koła po sezonie) dlatego też, nawet idealnie wyważone koło na wyważarce, może powodować drgania karoserii podczas jazdy. Aby zniwelować ten efekt należy przeprowadzić doważanie koła na samochodzie. Niemniej efekt drgań w takich sytuacjach jest bardzo rzadko spotykany, lecz możliwy. Chcielibyśmy także poruszyć temat optymalizacji ułożenia opon. Zdarza się, że wulkanizator montując koła daje nam do zrozumienia, że felgi lub opony mogą być zużyte, gdyż należało użyć dużej ilości odważników, aby wyważyć poprawnie koło. Niestety pracownicy zajmujący się montażem opon, często zapominają, że efekt ten można zniwelować poprzez przesunięcie opony względem felgi. Zarówno felga jak i opona nigdy nie jest idealnie okrągła i prosta. Proces wytwarzania każdego wyrobu obejmują pewne normy i kontrole jakości, które zakładają dopuszczalne wartości odchyłek produkcyjnych. Użytek opon również może prowadzić do wyząbkowania ich lub spłaszczenia w jednym tylko miejscu. Wszystko to powoduje, że zarówno felga jak i opona posiada swoją fabryczną niedowagę przewidzianą przez producenta. Przy niekorzystnym zbiegu okoliczności, podczas procesu montażu kół, może zaistnieć sytuacja w której wyżej wymienione niedowagi „zsumują się” i będą wymagały korekty poprzez dużą ilość odważników. W sytuacji takiej powinno się jednak zdemontować oponę i obrócić ją względem felgi o kilkadziesiąt stopni, co sprawi, że wady produkcyjne lub użytkowe zniosą się nawzajem, a ilość wymaganych odważników wyraźnie spadnie.

  2. Pierścień centrujący felgiLuz między piastą auta, a zamontowaną felgą - Należy zwrócić uwagę, czy w przypadku zastosowanego pierścienia centrującego nie występują luzy, zarówno między pierścieniem centrującym, a piastą auta, jak i pierścieniem centrującym, a otworem centrujący w feldze.
  3. Stosowanie nieodpowiednich śrub/nakrętek mocujących felgę - Należy zwrócić uwagę czy stosujemy śruby montażowe dedykowane do gniazda montażowego, które posiada felga.
  4. Wadliwe oraz uszkodzone opony podczas eksploatacji - Nawet nowe opony jak każdy produkt może być wadliwy. Odchylania można zauważyć gołym okiem po założeniu opony na felgę, podczas jej obracania na wyważarce. Należy zwrócić uwagę czy opony nie posiadają wybrzuszeń. Co ciekawe, nawet niewłaściwe przechowywanie może wpływać na występowanie wibracji, nie mniej jednak po przejechaniu kilkuset kilometrów powinno to ustąpić.

    Aby dowiedzieć się jak prawidłowo przechowywać opony przeczytaj nasz artykuł: Kilka rad jak przechowywać felgi oraz opony

  5. Wadliwe felgi aluminiowe - Firmy oferujące felgi, podkreślają, iż stan techniczny produkt należy sprawdzić przed montażem opon. Wystarczy wprawić w ruch produkt, aby zaobserwować, czy nie ma żadnych odchyleń. Niestety część wulkanizatorów, robi to w niewłaściwy sposób. Najpopularniejsze felgi aluminiowe są wykonane tzw. metoda niskociśnieniowa. Rant ochronny felgi, który zapobiega zsuwaniu się opony nie musi być odlany idealnie, gdyż opona usadowiona jest poniżej. Obserwując felgę od frontu można mieć wrażenie, iż produkt podczas obracania się nie trzyma formy koła. Ponadto aktualnie dostępne felgi na rynku w wykończeniu z różnymi kolorami, mogą dodatkowo wprowadzać nas w błąd. Specjaliści radzą, aby wyłącznie obserwować miejsce montażowe opony. Miejsce te jest dodatkowo frezowane, wiec forma odlewu jest korygowana. Reklamacje z tego tytułu to mniej, niż 1 na 1000 przypadków. Poniżej możemy dokładnie zobaczyć w którym miejscu należy sprawdzać czy felga jest krzywa. Podkreślamy jednak, że sam rant zewnętrzny, nie definiuje nam felgi jako towar wadliwy lub sprawny. Element ten ma za zadanie, utrzymanie opony na feldze i jakiekolwiek defekty wizualne tego elementu znikają, po założeniu opony a następnie całego koła na auto. To samo tyczy się nierównomiernego polakierowania tego elementu. Daje to efekt owalnego koła, ale jesteśmy w stanie zauważyć to jedynie obserwując obręcz wirującą, bez ruchu w innej płaszczyźnie. Dlatego też nie zauważymy tego na jadącym samochodzie, niemniej efekt może powodować złudne poczucie krzywej felgi podczas wyważania. Powinniśmy też zwrócić uwagę na płaszczyznę felgi, która przylega do piasty koła i elementów mocujących wyważarki. Z powierzchni tych należy usunąć jakiekolwiek zanieczyszczenia, czy poprodukcyjne odpryski aluminium. Felga musi zawsze idealnie dolegać do piasty koła.
  6. Skrzywione felgi - Felgi aluminiowe są o wiele bardziej odporne na uderzenia dynamiczne, bardziej wytrzymałe niż felgi stalowe. Nie mniej jednak przy felgach aluminiowych zakładamy opony o niższym profilu, które powodują, iż bardziej odczuwamy wszystkie nierówności, drgania ze względu na mniejszą amortyzację. Do uszkodzenia felgi może dojście na wiele sposób:

    • uderzenie w krawężnik,
    • wjechanie w większą dziura w asfalcie,
    • podczas transportu przez firmę kurierską.

    Często nie jest to wyłapywane podczas montażu opony przez wulkanizatora. Przed montażem opon należy sprawdzić, czy nie ma widocznych uszkodzeń mechanicznych.

  7. Krzywe tarcze hamulcowe - Odczuwalne będą podczas hamowania. Jedną z przyczyną, na którą mało kto zwraca uwagę to mycie rozgrzanych kół, które może doprowadzić do zwichrowania się tarczy hamulcowej przez nagłą zmianę temperatur. Mocno zwichrowane tarcze będą generowały drgania podczas jazdy.
  8. Uszkodzone łożysko podporowe, luzy w układzie kierowniczym i mocno zużyte amortyzatory - Wysłużony amortyzator nie jest w stanie wytłumić drgań. Zauważyć to można podczas jazdy na nierównym terenie przy większym przyspieszeniu.
  9. Zużyte, niewyważone przeguby półosi - Zużyty przegub zewnętrzny, każdy z nas potrafi rozpoznać (słychać go podczas skręcania), natomiast przegub wewnętrzny daje się we znaki przy większym obciążeniu podczas przyspieszania wprowadzając całe auto w drgania. Po odjęciu gazu drgania powinny ustąpić.

Masz problem z drganiem na kierownicy podczas jazdy? Reaguj jak najszybciej!

Jeśli nie jesteśmy ekspertami w dziedzinie motoryzacji, po zauważeniu drgań wyczuwalnych na kierownicy powinniśmy niezwłocznie skorzystać z pomocy mechanika samochodowego. Nieleczone objawy mogą mieć dotkliwe skutki dla naszego portfela szybciej zużyje się układ kierowniczy, elementy zawieszenia takie jak końcówki drążków kierowniczych, wahacze, czy elektronika. Dochodzi również do zjawiska ząbkowania się opony, a nawet uszkodzenia zawieszania silnika. Nie wspominamy tu o sytuacjach, gdy winę za drgania ponosi guz na oponie zdarzenie tego typu może skończyć się utratą panowania nad autem, od którego do tragedii drogowej jest już krótka droga.

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2018
pixel