phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jak działa czujnik ciśnienia w oponach TPMS?

2024-03-08

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) zapewnia bezpieczeństwo jazdy przez ciągłe śledzenie ciśnienia powietrza, umożliwiając kierowcom szybką reakcję na wszelkie nieprawidłowości. W artykule wyjaśniono działanie TPMS i jego wpływ na bezpieczną podróż, prezentując różnice między systemami bezpośrednimi a pośrednimi.

Do czego stosuje się czujniki ciśnienia w oponach?

Czujniki ciśnienia w oponach, znane jako TPMS (Tire Pressure Monitoring System), pełnią istotną rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa pojazdów. Oprócz podstawowej funkcji monitorowania ciśnienia w oponach systemy tego typu mają kilka dodatkowych zalet. Dzięki ciągłemu monitorowaniu ciśnienia system TPMS pomaga w utrzymaniu optymalnego zużycia paliwa, ponieważ właściwie napompowane opony zwiększają efektywność paliwową pojazdu. Ponadto systemy TPMS przyczyniają się do zwiększenia ogólnej żywotności opon, zapobiegając ich przedwczesnemu zużyciu spowodowanemu niewłaściwym ciśnieniem. W sytuacjach awaryjnych, takich jak nagła utrata ciśnienia spowodowana przebiciem opony, system TPMS może dostarczyć kierowcy kluczowych informacji, umożliwiając szybką reakcję, co może zapobiec poważniejszym wypadkom.

Zasada działania czujnika ciśnienia TPMS

Czujniki ciśnienia w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System) są zaawansowanymi urządzeniami, które odgrywają kluczową rolę w monitorowaniu i utrzymaniu właściwego ciśnienia powietrza w oponach. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie ciągłego nadzoru nad stanem ciśnienia w oponach, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zużycie paliwa oraz trwałość opon. Oto jak działają te innowacyjne systemy:

  • Pomiar ciśnienia. Czujniki TPMS mierzą ciśnienie wewnątrz każdej opony, używając do tego celu zaawansowanych sensorów. W systemach bezpośrednich czujniki te są umieszczone wewnątrz opon i mogą dokładnie zmierzyć ciśnienie oraz, w niektórych przypadkach, temperaturę powietrza w oponie.
  • Przekazywanie danych. Informacje o ciśnieniu są przesyłane do komputera pokładowego pojazdu, zazwyczaj za pomocą fal radiowych. W przypadku wykrycia niedoinflacji system natychmiast informuje kierowcę poprzez sygnał ostrzegawczy na desce rozdzielczej.
  • Ostrzeżenia dla kierowcy. Kiedy czujnik wykryje, że ciśnienie w oponie jest znacznie poniżej zalecanego poziomu, uruchamia się alarm w postaci sygnału świetlnego lub dźwiękowego. Dzięki temu kierowca może podjąć odpowiednie działania, takie jak dopompowanie opony, co pomaga uniknąć potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze.
  • Kalibracja i ustawienia. W niektórych pojazdach czujniki ciśnienia TPMS mogą być kalibrowane lub dostosowywane przez użytkownika, co pozwala na ustawienie indywidualnych progów ostrzegawczych w zależności od preferencji lub warunków jazdy.
  • Diagnostyka i konserwacja. Systemy TPMS wymagają regularnej diagnostyki i konserwacji, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie. Obejmuje to sprawdzanie stanu czujników, wymianę baterii w systemach bezpośrednich oraz aktualizacje oprogramowania.

Dzięki zastosowaniu technologii TPMS kierowcy mogą mieć pewność, że ich opony są zawsze odpowiednio napompowane, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, oszczędności paliwa oraz komfortu jazdy.

System pośredni vs bezpośredni

Wybór między systemem TPMS pośrednim a bezpośrednim ma istotne konsekwencje zarówno pod względem funkcjonalności, jak i konserwacji. Systemy pośrednie, choć mniej kosztowne w instalacji i utrzymaniu, opierają się na analizie prędkości obrotu kół i mogą nie być tak precyzyjne jak systemy bezpośrednie. Z drugiej strony, systemy bezpośrednie, wyposażone w dedykowane czujniki w każdej oponie, zapewniają dokładniejsze dane, ale wymagają regularnej konserwacji, w tym wymiany baterii. Ponadto, w przypadku zmiany kół lub opon, systemy bezpośrednie często wymagają ponownej kalibracji przez specjalistę, co może dodatkowo zwiększać koszty eksploatacji pojazdu.

  • Systemy pośrednie są zazwyczaj mniej kosztowne w instalacji i utrzymaniu, ponieważ nie wymagają dedykowanych czujników ciśnienia w oponach. Jednak ich dokładność jest mniejsza w porównaniu do systemów bezpośrednich, ponieważ opierają się na analizie prędkości obrotu kół.
  • Systemy bezpośrednie zapewniają bardziej precyzyjne informacje o ciśnieniu w każdej oponie, co jest szczególnie ważne dla pojazdów o wysokich wymaganiach bezpieczeństwa, takich jak samochody sportowe czy SUV-y. Wymagają one jednak regularnej konserwacji i mogą być droższe w zakupie i instalacji.

Jak działa czujnik ciśnienia w oponach TPMS?

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach – aktualne przepisy

Od 1 listopada 2014 roku, zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej ECE-R 64, wprowadzono obowiązek wyposażenia wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej w system monitorujący ciśnienie w oponach, znanym jako TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Wprowadzenie tego wymogu miało na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach, poprzez zapewnienie ciągłego nadzoru nad stanem ciśnienia w oponach. Choć obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów w system TPMS może wiązać się z pewnymi dodatkowymi kosztami, przynosi ono znaczące korzyści w zakresie bezpieczeństwa i efektywności eksploatacji pojazdów.

W przypadku starszych pojazdów instalacja systemu TPMS nie jest obowiązkowa, ale wielu kierowców decyduje się na jej wykonanie ze względu na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności paliwowej. To także wygodny sposób na stałe monitorowanie ciśnienia w oponach bez konieczności jego ręcznego sprawdzania.

Podsumowując, system TPMS jest istotnym elementem współczesnych pojazdów, który znacząco przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Zapewnia on ciągły nadzór nad stanem opon, co jest kluczowe w zapobieganiu wypadkom i zwiększaniu efektywności paliwowej pojazdu.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2024
pixel