phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Optymalizacja felg i opon

2022-01-31

Optymalizacja opony względem felgi - jako standardowa procedura podczas wyważania

Mamy dwa sezony wymiany opon w roku, na sezon letni oraz zimowy. W dzisiejszych czasach to bardzo „gorący” okres każdego zakładu wulkanizacyjnego, a na wizytę trzeba umawiać się kilka dni wcześniej. Dlatego usługi w tym czasie mogą być prowadzone z nie do końca należytą uwagą i dokładnością pracownika serwisu, co spowodowane jest nadmiarem pracy, brakiem czasu i chęcią jak największego zysku w tym bardzo sezonowym zawodzie. Optymalizacja opony względem felgi powinna być standardową procedurą podczas wyważania całego koła. Na optymalizację oczywiście jest potrzebny dodatkowy czas, którego brakuje gdy przed warsztatem stoi sznur pojazdów czekający na swoją kolei zmiany ogumienia.

Większość z nas na pewno spotkała się, jak nie we własnym aucie to u znajomego czy sąsiada z dużą ilością ciężarków przyklejonych na felgi. W dużym procencie jest to spowodowane źle wykonaną usługą i brakiem przeprowadzonej optymalizacji koła. W mniejszym procencie, ale jednak należy też wziąć to pod uwagę przyczyną mogą być wady fabryczne, uszkodzenia felgi czy też opony. Dziś opiszemy na czym polega i jak należy przeprowadzić proces optymalizacji opony względem felgi.

Po pierwsze - sprawdzić stan wizualny felg i opon

Felgi tak jak i opony posiadają niedowagi i nie ma sytuacji, w której nie wymagają wyważenia. Po to są takie urządzenia jak wyważarki kół. Zanim pracownik przystąpi do zakładania opon, powinien obejrzeć felgi i opony pod względem wizualnym czy nie posiadają uszkodzeń mechanicznych takich jak uszczerbki, wgięcia felgi czy w przypadku opon potocznie zwanych „guzów”.

Wgnieciony rant felgi - LadneFelgi.pl
Wgnieciony rant felgi - LadneFelgi.pl

Foto: wgnieciony rant felgi.

Jak wygląda prawidłowy montaż felgi na wyważarce?

W przypadku felg zawsze warto sprawdzić płaszczyznę montażową styku felgi z piastą samochodu. Oba te elementy powinny być oczyszczone, oraz wolne od nalotów rdzy czy np. nadmiaru materiału aluminium w przypadku „alusów”. Płaszczyzny muszą idealnie przylegać do siebie.

Foto z płaszczyzny z odpryskiem | LadneFelgi.pl
Foto z płaszczyzny z odpryskiem | LadneFelgi.pl

Foto: grafika z płaszczyzny z odpryskiem.

Sam sposób zamocowania felgi aluminiowej na wyważarce ma ogromne znaczenie. Od wewnętrznej strony, gdzie obręcz styka się z piastą powinna ona być wsunięta na stożkowy element trzymający. Od zewnętrznej strony, gdzie wtykany jest dekielek z logo marki auta lub producenta felg elementem gumowym PŁASKIM. Spowodowane jest to w większości przypadków metodą obróbki felg aluminiowych. Lwia część felg aluminiowych jest wykonana metodą odlewu niskociśnieniowego, która wymaga później jeszcze dodatkowej obróbki urządzeniami CNC. Wewnętrzna strona kół od strony piasty jest frezowana dlatego można umieścić ją na STOŻKU, zewnętrzna strona od dekielka wcale nie musi już podlegać takiej obróbce co może spowodować już na samym początku krzywe zamontowanie felgi na urządzeniu do wyważania gdy użyjemy STOŻKA. Dlatego trzeba docisnąć felgę elementem gumowym płaskim.

Ideałem jest centrowanie felgi na otworach montażowych w felgach, przy pomocy tarczy dociskowej, niestety jest to bardzo, bardzo rzadko stosowane.

Sposób montażu na wyważarce - LadneFelgi.pl
Sposób montażu na wyważarce - LadneFelgi.pl

Foto: sposób montażu na wyważarce.

Jak wykonać optymalizację opony względem felgi?

LadneFelgi.pl - felga na wyważarce

Co kryje się pod określeniem OPTYMALIZACJA OPONY WZGLĘDEM FELGI? To nic skomplikowanego, jest to po prostu odnalezienie optymalnej pozycji opony na feldze. Jak wspomnieliśmy wcześniej felga jak i opona posiadają niedowagi i nie są idealne. Jeśli te niedowagi opony oraz felgi nałożą się na siebie to powstaje ogromny wynik w gramach, który należy wyeliminować ciężarkami. OPTYMALIZACJA to przekręcenie opony względem felgi. Jeżeli wulkanizator nie korzysta do tego celu z programu w wyważarce, to w pierwszej kolejności przekora oponę w stosunku do felgi o 180 stopni, następnie weryfikuje odchylenia. Może to powtórzyć, tym razem o 45 stopni. Korzystając z wyważarki, wskaże nam idealne wzajemne położenie! Podsumowując należy kilkukrotnie upuszczać powietrze, zbijać oponę, okręcać, pompować powietrze i wyważać koło. Jest to pracochłonne i czasochłonne i z tego powodu praktyka ta jest rzadko stosowana w sezonach zmiany ogumienia. Wulkanizatorom bardziej opłaca się doklejać dodatkowe ciężarki do felgi niż przekręcać oponę i zajmować jedno ze stanowisk pracy.

LadneFelgi.pl - felga na wyważarce


Foto: felga na wyważarce.

Poniżej przedstawiamy państwu przykładową instrukcję optymalizacji dostarczoną przez producenta jednej z wiodących polskich marek wyważarek, firmy UNI-TROL.

Optymalizacja opony względem felgi - pierwszy etap

Pierwszym krokiem jest puszczenie w ruch na wyważarce pustej felgi (bez opony), pozwoli to nam określić jej stan techniczny, „gołym okiem” widać czy felga kręci się prosto. Widzimy, również ile gram potrzeba do wyważenia samej felgi. Stwierdzimy czy duża niedowaga to wina felgi czy może opony. Pamiętajmy, iż zastosowanie czujników ciśnienia opon, również spowoduje większą niedowagę. Nie martw się, proces optymalizacji jeszcze przed nami!

Pamiętajmy, iż odchylenia są bardziej istotne od samej niedowagi!!! Niedowagę zniwelujmy ciężarkami, większe odchylenia to wymiana bądź naprawa felgi. Dla Felg Aluminiowych odchylnia pionowe nie powinny być większe niż 0,5mm.

Foto: felga na wyważarce.

Wideo: pomiar odchyleń.

Optymalizacja opony względem felgi - drugi etap

Drugi etap, uruchamiając ponownie cykl pomiarowy pozwolimy maszynie obliczyć wielkość i położenie niewyważeń opony i felgi oraz wskazać ich optymalne względem siebie położenie.

Oprogramowanie wyważarki wskaże jak przekręcić felgę w stosunku do opony, aby niedowagi się zniwelowały w jak największym stopniu! W tym momencie trzeba przy większych rozmiarach ściągnąć oponę z stopek felgi, aby umożliwić jej przekręcenie, dlatego większość wulkanizatorów tego nie robi, jest to czasochłonne, a przecież nie policzymy klienta razy dwa. Wulkanizator stwierdza: „kupił Pan słabej jakości produkty i tyle”.

W naszym przypadku zysk = mniejsza ilość potrzebnych gram do wyważania koła, to aż 45 gram!

Zysk z optymalizacji | LadneFelgi.pl
Zysk z optymalizacji | LadneFelgi.pl

Foto: zysk ilości gram.

Podsumowanie.

Firma Continental zaleca, aby przy zmianie opony na kole dokonać ponownego wyważenia koła. W ten sposób unikniemy drgań i przedwczesnego zużycia na skutek niewyrównoważenia obracającej się felgi z oponą.

W ramach rutynowej konserwacji pojazdu kierowcy powinni zlecać wyważanie kół po przejechaniu 5–10 tys. km bądź po upływie 1–2 lat (zależnie od tego, który z tych warunków zostanie spełniony wcześniej).

Nawet największy zakład z najnowocześniejszym oraz najdroższym sprzętem nie zastąpi doświadczonego i rzetelnego fachowca z doświadczeniem. Kilka rzeczy możemy sprawdzić sami jeszcze przed zawiezieniem felg i opon do wulkanizacji, możemy również obserwować pracę wulkanizatora i będziemy widzieć w jaki sposób podszedł do wykonania usługi montażu ogumienia.

Autor: Michał Okrągły

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2022
pixel