Parametry techniczne felg

Rozmiar felgi

Rozmiar felgi to nic innego jak średnica felgi podawana w calach ( 1 cal = 2,54 cm ). Gama rozmiarów obręczy do danego auta jest z góry założony przez producenta. Czasami jednak można zastosować większe rozmiary felgi, niż są zalecane zakładając opony o niższym profilu. Należy pamiętać, iż profil opony to stosunek procentowy do szerokości. Przy wyborze mniejszego rozmiaru felg, niż zaleca producent możemy spotkać się z zjawiskiem ocierania felgi o elementy zacisków hamulcowych. W celu weryfikacji parametrów technicznych należy skontaktować się z firmą PH ALUFELGI podając następujące informację: markę, model, pojemność silnika oraz moc KW.

Szerokość

Szerokość felgi mierzona jest pomiędzy jej kołnierzami ochronnymi. Szerokość felgi podawana jest w calach. Opony należy dobrać mając na uwadze zalecenia producenta felg, opon i pojazdu. W dzisiejszych czasach mamy bardzo szeroką gamę opon, wiec dobranie odpowiednich nie powinno stanowić problemu. Jeżeli autoryzowany serwis informuje nas, że nie możemy stosować innego ogumienia i alufelg, niż zaleca producent bądź dopuszczalnych zamienników z książki serwisowej, to zwykle jest to brak wiedzy lub zabieg marketingowy. Poniżej przedstawimy orientacyjnie dobór opon do felg.

Rozstaw

Kolejnym bardzo istotnym parametrem jest ilość i rozstaw otworów na śruby/nakrętki montażowe. O ile ilość jest kwestią oczywistą, to rozstaw to nic innego jak średnica okręgu, na którym znajdują się środki tychże otworów montażowych. Średnica okręgu podawana jest w milimetrach.
Poniższa ilustracja pokazuje prawidłowy sposób sprawdzenia rozstawu szpilek.:

 

Osadzenie ET

Dosłownie głębokość zanurzenia, zwany również offset ( w jez. angielskim ), a potocznie osadzenie. Osadzenie podawane jest najczęściej za pomocą symbolu ET. Określa on odległość między płaszczyzną montażową obręczy ( płaszczyzna na styku piasty i felgi ), a jej pionowym środkiem symetrii. Przy felgach stalowych, jaki i aluminiowych możemy spotkać się z wartościami dodatnimi oraz ujemnymi. Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz jest wysunięta na zewnątrz. Np. dla ET – 20 oznacza, że oś symetrii felg jest wysunięta na zewnątrz o 20 mm względem płaszczyzny montażowej.

Otwór centrujący

To nic innego jak średnica otworu w feldze, który został przystosowany pod konkretny wymiar auta. Często się jednak zdarza, iż wymiar otworu centrującego jest większy niż średnica piasty w samochodzie. Wtedy też należy zastosować pierścień centrujący.

Pierścienie centrujące

Pierścienie centrujące zazwyczaj wykonane są z plastiku, ponieważ nie działa na nie tarcie, obciążenie, nacisk, czy inne siły powodujące deformację materiału. Pierścień centrujący służy tylko i wyłącznie, jak sama nazwa wskazuje, do centralnego umieszczenia felgi na piaście. Gdyby to było możliwe taki pierścień centrujący po zmontowaniu felgi na samochodzie można po prostu usunąć, bez żadnej szkody dla użytkowania pojazdu.

7.0JJx16 H2 Jak czytać te parametry i co oznaczają?

7,0Jx16H2


Odczyt parametrów wygląda następująco:

7,0 – jest to szerokość felgi

J – jest to kształt profilu kołnierza felgi

16 – jest to średnica felgi

H2 – jest to parametr określający ilość wygarbień na obwodzie obręczy, które służą zabezpieczeniu opony przed zsuwaniem do wewnątrz felgi, przy działających siłach poprzecznych.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij