phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Stały monitoring ciśnienia ogumienia TPMS

2018-11-04

Sytuacja na drodze ? zaczynamy dostrzegać, że kierownica stawia jakby większy opór, a przyczepność auta do podłoża nieco się zmieniła. Po zatrzymaniu samochodu zauważamy, że ciśnienie w oponach znacznie odbiega od prawidłowego - gorączkowo zaczynamy szukać kompresora, który kilkanaście dni temu pożyczyliśmy koledze w potrzebie, a dziś sami zostajemy z prawie ?kapciem? na asfalcie. Któż z nas nie zna takiej sytuacji? Zdaje się, że jedynie właściciele samochodów wyposażonych w system monitorowania ciśnienia TPMS.

Z dniem 1 listopada 2014 r. weszła w życie ustawa, która wymusza na producentach samochodów wyposażanie ich w system monitorowania ciśnienia - TPMS. Czym właściwie jest to urządzenie? Jak działa? Dlaczego jest na tyle przydatne, że jego obecność reguluje ustawa? Czy ruch ten odbije się na kieszeniach kierowców? Przekonajmy się.

Monitorowanie ciśnienia w oponach

Czym właściwie jest TPMS?

Tire Pressure Monitoring System, w skrócie TPMS, to system czujników zamontowanych do zaworu koła lub wewnątrz felgi, które dbają o kierowcę samochodu informując go o spadku ciśnienia w ogumieniu. Dzięki nim sytuacje, które wymieniliśmy we wstępie nie powinny mieć miejsca ? właściciel pojazdu doskonale wie, kiedy musi odwiedzić pobliską stację benzynową lub sięgnąć po kompresor, a tym samym nie dopuścić do niebezpiecznych sytuacji na drodze spowodowanych niskim ciśnieniem w oponach.

Systemy TPMS

Systemy TPMS podzielić możemy na dwa rodzaje ? bezpośredni i pośredni. Pierwszy z nich jest w stanie informować kierowcę o ciśnieniu w oponach w czasie rzeczywistym, drugi działa w nieco prostszy sposób obliczając ciśnienie opon na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół. System bezpośredni montuje się w luksusowych samochodach i znajduje się bezpośrednio przy wentylu lub jest przymocowany do obręczy. System pośredni jest tańszy w realizacji, opiera się na pracy czujnika prędkości kół, które są wykorzystywane w systemach ABS i ESC, a alarm o spadku ciśnienia w ogumieniu pojawia się dopiero, gdy jego stan osiągnie 20 proc. ciśnienia bazowego.

Korzyści i niedogodności dla kierowców

Według licznych badań, ponad 80 proc. kierowców zna skutki zbyt niskiego ciśnienia w oponach ? większe zużycie paliwa, gorsza kontrola nad pojazdem, szybsze zużywanie się opon czy nawet ich nagłe uszkodzenie w trakcie jazdy, które może skończyć się tragicznie. Nie przekłada się to jednak na regularne kontrole ciśnienia ? blisko 40 proc. kierowców jego poziom sprawdza raz na jakiś czas, zazwyczaj przy tankowaniu, niecałe 10 proc. jedynie przed długą podróżą, połowa z tego nigdy. Pozostaje mieć nadzieję, że wskaźniki te zdecydowanie wzrosną, gdy czujniki TPMS na stałe zadomowią się w używanych w naszym kraju pojazdach.

Jednak poprawa bezpieczeństwa na drodze to tylko jeden z powodów wprowadzenia nowych przepisów. Kolejny dotyczy ochrony środowiska. Zbyt niskie ciśnienie w oponach przekłada się na większe zużycie paliwa ? w praktyce oznacza to wzrost o 2 miliardy ton, co przekłada się na 4,8 miliony ton dwutlenku węgla trafiającego do atmosfery!

Szereg zalety wynikających ze stosowania czujników TPMS obarczony jest również niedogodnościami, z jakimi spotkają się kierowcy przy okazji wymiany opon. Spoczywać będzie na nich obowiązek informowania wulkanizatora o obecności systemu monitorującego ciśnienie ? ten, chcąc dokonać zabiegu, musi znać różne czujniki TPMS oraz sposób ich serwisowania. W praktyce wymagana jest odpowiednia delikatność, gdyż czujniki najczęściej ulegają uszkodzeniu właśnie w trakcie demontażu kół.

System PUR

Ciśnienie zawsze w normie

Czujniki TPMS stosowane są od wielu lat, jednak jeszcze do niedawna nie były obowiązkowe. Sytuacja zmieniła się wraz z 1 listopada 2014 r. kiedy to weszło Rozporządzenie Komisji UE nr 130/2012 z dn. 15 lutego 2012 roku, zgodnie z którym każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony w czujniki ciśnienia w oponach. Z faktem tym nie można dyskutować ? jest i trzeba go zaakceptować. Mimo możliwej podwyżki cen, z jaką możemy spotkać się u mechaników samochodowych przy okazji wymiany opon wyposażonych w czujniki TPMS, korzyści wynikające ze stałego monitoringu ciśnienia są nieprzecenione ? prawidłowe zadba o nasze bezpieczeństwo, poprawi komfort prowadzenia oraz redukuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2018
pixel