Stały monitoring ciśnienia ogumienia TPMS
Sytuacja na drodze ? zaczynamy dostrzegać, że kierownica stawia jakby większy opór, a przyczepność auta do podłoża nieco się zmieniła. Po zatrzymaniu samochodu zauważamy, że ciśnienie w oponach znacznie odbiega od prawidłowego - gorączkowo zaczynamy szukać kompresora, który kilkanaście dni temu pożyczyliśmy koledze w potrzebie, a dziś sami zostajemy z prawie ?kapciem? na asfalcie. Któż z nas nie zna takiej sytuacji? Zdaje się, że jedynie właściciele samochodów wyposażonych w system monitorowania ciśnienia TPMS.
Z dniem 1 listopada 2014 r. weszła w życie ustawa, która wymusza na producentach samochodów wyposażanie ich w system monitorowania ciśnienia - TPMS. Czym właściwie jest to urządzenie? Jak działa? Dlaczego jest na tyle przydatne, że jego obecność reguluje ustawa? Czy ruch ten odbije się na kieszeniach kierowców? Przekonajmy się.
Czym właściwie jest TPMS?
Tire Pressure Monitoring System, w skrócie TPMS, to system czujników zamontowanych do zaworu koła lub wewnątrz felgi, które dbają o kierowcę samochodu informując go o spadku ciśnienia w ogumieniu. Dzięki nim sytuacje, które wymieniliśmy we wstępie nie powinny mieć miejsca ? właściciel pojazdu doskonale wie, kiedy musi odwiedzić pobliską stację benzynową lub sięgnąć po kompresor, a tym samym nie dopuścić do niebezpiecznych sytuacji na drodze spowodowanych niskim ciśnieniem w oponach.
Systemy TPMS podzielić możemy na dwa rodzaje ? bezpośredni i pośredni. Pierwszy z nich jest w stanie informować kierowcę o ciśnieniu w oponach w czasie rzeczywistym, drugi działa w nieco prostszy sposób obliczając ciśnienie opon na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół. System bezpośredni montuje się w luksusowych samochodach i znajduje się bezpośrednio przy wentylu lub jest przymocowany do obręczy. System pośredni jest tańszy w realizacji, opiera się na pracy czujnika prędkości kół, które są wykorzystywane w systemach ABS i ESC, a alarm o spadku ciśnienia w ogumieniu pojawia się dopiero, gdy jego stan osiągnie 20 proc. ciśnienia bazowego.
Korzyści i niedogodności dla kierowców
Według licznych badań, ponad 80 proc. kierowców zna skutki zbyt niskiego ciśnienia w oponach ? większe zużycie paliwa, gorsza kontrola nad pojazdem, szybsze zużywanie się opon czy nawet ich nagłe uszkodzenie w trakcie jazdy, które może skończyć się tragicznie. Nie przekłada się to jednak na regularne kontrole ciśnienia ? blisko 40 proc. kierowców jego poziom sprawdza raz na jakiś czas, zazwyczaj przy tankowaniu, niecałe 10 proc. jedynie przed długą podróżą, połowa z tego nigdy. Pozostaje mieć nadzieję, że wskaźniki te zdecydowanie wzrosną, gdy czujniki TPMS na stałe zadomowią się w używanych w naszym kraju pojazdach.
Jednak poprawa bezpieczeństwa na drodze to tylko jeden z powodów wprowadzenia nowych przepisów. Kolejny dotyczy ochrony środowiska. Zbyt niskie ciśnienie w oponach przekłada się na większe zużycie paliwa ? w praktyce oznacza to wzrost o 2 miliardy ton, co przekłada się na 4,8 miliony ton dwutlenku węgla trafiającego do atmosfery!
Szereg zalety wynikających ze stosowania czujników TPMS obarczony jest również niedogodnościami, z jakimi spotkają się kierowcy przy okazji wymiany opon. Spoczywać będzie na nich obowiązek informowania wulkanizatora o obecności systemu monitorującego ciśnienie ? ten, chcąc dokonać zabiegu, musi znać różne czujniki TPMS oraz sposób ich serwisowania. W praktyce wymagana jest odpowiednia delikatność, gdyż czujniki najczęściej ulegają uszkodzeniu właśnie w trakcie demontażu kół.
Ciśnienie zawsze w normie
Czujniki TPMS stosowane są od wielu lat, jednak jeszcze do niedawna nie były obowiązkowe. Sytuacja zmieniła się wraz z 1 listopada 2014 r. kiedy to weszło Rozporządzenie Komisji UE nr 130/2012 z dn. 15 lutego 2012 roku, zgodnie z którym każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony w czujniki ciśnienia w oponach. Z faktem tym nie można dyskutować ? jest i trzeba go zaakceptować. Mimo możliwej podwyżki cen, z jaką możemy spotkać się u mechaników samochodowych przy okazji wymiany opon wyposażonych w czujniki TPMS, korzyści wynikające ze stałego monitoringu ciśnienia są nieprzecenione ? prawidłowe zadba o nasze bezpieczeństwo, poprawi komfort prowadzenia oraz redukuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery.