phone
Infolinia i pomoc
+48 87 737 1900
Pn - Pt 8:00 - 16:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Koło zapasowe vs dojazdowe. Wytrzymałość, przepisy i cena

2023-11-10

Gdy mowa o wyposażeniu samochodu, jednym z często pomijanych elementów jest koło - czy to zapasowe, czy dojazdowe. Oba mają swoje zalety i wady, które warto rozważyć, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa na drodze. Warto również pamiętać, że choć przepisy drogowe dotyczące opon nie narzucają konieczności wyposażenia auta w dojazdówkę lub zapas, to jednak ze względów praktycznych w dodatkowe koło warto się wyposażyć.

Koło dojazdowe - rozwiązanie na awaryjne sytuacje

Kiedy niespodziewanie dochodzi do przebicia opony, koło dojazdowe, znane również jako spare tire, staje się nieocenionym narzędziem ratunkowym. Choć jest mniejsze i lżejsze od tradycyjnego koła zapasowego, pozwala kierowcy bezpiecznie kontynuować podróż i dotrzeć do miejsca, gdzie możliwa będzie wymiana na pełnowartościową oponę. Zdecydowanie nie jest to rozwiązanie długoterminowe, ale w sytuacjach awaryjnych dojazdówka sprawdza się jako tymczasowy zamiennik. Dzięki niej nie jesteśmy zmuszeni przerywać jazdy w najmniej odpowiednim momencie, co jest szczególnie ważne na odludziu czy w trudnych warunkach pogodowych.

Wytrzymałość i trwałość - które koło jest bardziej niezawodne?

Choć oba koła - zapasowe i dojazdowe - mają swoje miejsce w samochodzie, różnią się wytrzymałością. Koło zapasowe jest pełnowymiarowym kołem, które można stosować jak każde inne koło w samochodzie. Pełna wytrzymałość koła zapasowego i jego trwałość sprawiają, że jest ono niezawodne w dłuższej perspektywie. Koło dojazdowe, ze względu na swoją konstrukcję, jest mniej wytrzymałe i przeznaczone do krótkotrwałego użytku.

Przepisy drogowe - czy jest obowiązek posiadania koła zapasowego?

W Polsce wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy posiadanie koła zapasowego w samochodzie jest obowiązkowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami drogowymi, koło zapasowe nie jest wymagane jako obowiązkowy element wyposażenia pojazdu. To oznacza, że brak koła zapasowego w samochodzie podczas kontroli drogowej nie skutkuje mandatem. Niemniej jednak warto pamiętać, że posiadanie takiego koła w pojeździe znacznie zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróży, zwłaszcza podczas długich tras czy wyjazdów w nieznane miejsca.

Koło zapasowe vs dojazdowe. Wytrzymałość, przepisy i cena

Chociaż przepisy drogowe dotyczące opon nie narzucają obowiązku posiadania koła zapasowego, dla wielu kierowców jest to podstawowy element wyposażenia auta. Może ono okazać się nieocenione w przypadku awarii opony, kiedy to najbliższy warsztat czy stacja benzynowa mogą być oddalone o wiele kilometrów. Warto więc zastanowić się nad wyposażeniem swojego samochodu w koło zapasowe, nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, a jedynie z troski o własne bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Koło zapasowe vs dojazdowe - cena i dostępność

Koła zapasowe oraz dojazdowe to dwa rozwiązania oferowane przez producentów samochodów, mające na celu pomóc kierowcom w sytuacji awarii jednej z opon. Chociaż obie te opcje pełnią podobną funkcję, różnią się pod wieloma względami, w tym ceną i dostępnością.

Zapas, czyli koło zapasowe będące pełnowymiarowym kołem, zazwyczaj jest droższe od koła dojazdowego. Obejmuje to zarówno koszt samej opony, jak i felgi. Cena takiego koła jest porównywalna z ceną standardowej opony do danego modelu samochodu. Z drugiej strony, wytrzymałość koła zapasowego oraz możliwość jego długotrwałego użytkowania sprawiają, że może być to inwestycja opłacalna w dłuższej perspektywie. Koło dojazdowe jest lżejsze i ma ograniczone możliwości użytkowania, co przekłada się na niższą cenę w porównaniu z pełnowymiarowym kołem zapasowym. Jest to opcja ekonomiczna, jednak pamiętać trzeba o czasowym charakterze takiego koła – służy jedynie do tymczasowego dojazdu do najbliższego warsztatu.

Jeśli chodzi o dostępność, koła zapasowe są powszechnie dostępne w większości serwisów opon i sklepów motoryzacyjnych. Koła dojazdowe natomiast mogą nie być tak łatwo dostępne w standardowych punktach sprzedaży, choć wiele salonów samochodowych oferuje je jako część wyposażenia dodatkowego przy zakupie nowego auta.

Reasumując, wybór między kołem zapasowym a dojazdowym zależy w dużej mierze od indywidualnych preferencji kierowcy, gotowości do poniesienia wyższych kosztów początkowych oraz od oczekiwań dotyczących trwałości i niezawodności. Warto dokładnie przeanalizować obie opcje przed podjęciem decyzji.

Kiedy warto wybrać koło zapasowe, a kiedy koło dojazdowe?

Jeśli często podróżujesz po mało uczęszczanych drogach lub w miejscach, gdzie dostęp do serwisu opon może być ograniczony, pełnowymiarowy zapas zapewni dłuższą i niezawodną opcję dojazdu. Z kolei koło dojazdowe jest idealne dla tych, którzy mieszkają w obszarach miejskich i mogą szybko dostać się do warsztatu, gdy wystąpi awaria. Dojazdówka zajmuje też mniej miejsca w bagażniku, co może być istotne dla właścicieli mniejszych pojazdów. Dla tych, którzy chcą oszczędzić na wadze samochodu i poprawić zużycie paliwa, lekka dojazdówka może być odpowiednim wyborem. Natomiast pełnowymiarowe koło zapasowe jest zalecane dla osób, które nie chcą martwić się ograniczeniami prędkości czy dystansu, jakie niesie ze sobą użycie lekkiego koła dojazdowego.

W erze nowoczesnych technologii i innowacji w branży motoryzacyjnej ważne jest, aby pamiętać o podstawach. Wybór odpowiedniego koła, czy to zapasowego, czy dojazdowego, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Jeśli stawiasz na trwałość, wytrzymałość koła zapasowego Cię nie zawiedzie. Gdy liczy się cena, koło dojazdowe będzie lepszym wyborem. Niezależnie od podjętej decyzji, zawsze warto inwestować w jakość i dbać o regularną kontrolę opon.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2023

Polecane

pixel