Felgi Aluminiowe bez tajemnic

Felga jest częścią podwozia auta, na którą zakładamy oponę, lub też oponę z dętką w przypadku starszej technologii. Obręcze produkowane są najczęściej z mieszanek stopów aluminium lub stali. W przypadku felg stosowanych wyścigach samochodowych, obręcze wykonane są z bardziej wytrzymałego, lżejszego stopu magnezu. Aktualnie trwają badania nad felgami wykonanymi z tworzyw sztucznych. Więcej na temat felg wykonywanych z tworzyw sztucznych znajdziesz w artykule Czy felgi aluminiowe to historia?. Nas przede wszystkim interesują felgi aluminiowe i nim poświęcimy uwagę w artykule.

Zalety felg aluminiowych


Niska waga felg aluminiowych. LadneFelgi.pl

Mniejszy ciężar produktu w porównaniu do felg stalowych ? ta cecha gwarantuje wolniejsze wyrabianie się i zużywanie podzespołów auta, co nie jest bez znaczenia w czasach gdy samochody wyposażone są w coraz to wymyślniejsze, bardziej skomplikowane a co za tym idzie droższe elementy zawieszenia.



Większa dbałość i dokładność wykonania ? felgi aluminiowe wykonuje się z precyzją do 0.3 mm, przy czym dla obręczy stalowych jest to aktualnie tylko 0.7 mm co ma wpływ na mniejsze odchylenia.



Wytrzymałość felg aluminiowych. LadneFelgi.pl

Większa wytrzymałość - Felgi aluminiowe są o wiele bardziej odporne na uderzenia dynamiczne niż felgi stalowe. Mitem jest sądzenie że felgi stalowe są bardziej wytrzymałe. Przy uderzeniu w przypadku felgi stalowej dojedzie do wgniecenia i natychmiastowej utraty powierza co może mieć niebezpieczne konsekwencję. Felgi aluminiowe pochłoną energię uderzenia ze względu na swoją plastyczną formę.



Bardziej wydajne chłodzenie układu hamulcowego - budowa felg aluminiowych zapewnia lepszy przepływ powietrza a co za tym idzie skuteczniejsze chłodzenie układów hamulcowych. W efekcie poprawia się nie tylko ich sprawność ale również żywotność.


Bardziej efektowna i ciekawa forma ? w zależności od upodobań właściciela pojazdu, wybrany wzór felg może podkreślić sportowy a zarazem elegancki charakter auta. Wbrew pozorom wybór odpowiednich felg zmienia diametralnie wygląd samochodu.


Felgi Hyundai. Ladnefelgi.pl Felgi Audi. Ladnefelgi.pl Felgi Alfa Romeo. Ladnefelgi.pl Alufelgi Audi. Ladnefelgi.pl

Parametry techniczne felg aluminiowych


Kolejną kwestią jaką chcielibyśmy poruszyć i przedstawić to podstawowe parametry techniczne felg aluminiowych. Każde z nich odgrywa dość ważną rolę w doborze obręczy do auta.


Parametry felg aluminiowych. LadneFelg.pl

1) Średnica - przedstawiana jest w calach (1 cal = 2,54 cm). Wielkość kół jakie można zastosować w samochodzie określa producent. Na przykład w samochodach Audi A4 B8 z silnikiem 2.0 TDI można zamontować felgi od 16? do 20?. Generalnie im większy litraż i moc pojazdu, tym większy jest minimalny rozmiar felg. Spowodowane jest to potrzebą zastosowania bardziej efektywnych hamulców a co za tym idzie, zmienia się średnica tarcz oraz zacisków.


2) Rozstaw - bardzo istotnym parametrem jest ilość i rozstaw otworów na śruby/nakrętki montażowe. Rozstaw to nic innego jak średnica okręgu, na którym znajdują się środki tychże otworów montażowych. Średnica okręgu podawana jest w milimetrach. 

Rozstaw jest parametrem którego musimy się ściśle trzymać. Istnieje możliwość zmiany rozstawu przez zastosowanie dystansów zmieniających rozstaw. Taki dystans przykręcany jest do piasty auta, po czym felga montowana jest drugim kompletem nakrętek.


Poniższa ilustracja przedstawia prawidłowy sposób sprawdzenia rozstawu szpilek.:


Rozstaw śrub. Ladnefelgi.pl

3) ET - Dosłownie głębokość zanurzenia, zwany również jako offset (w języku angielskim), a potocznie odsadzenie. Odsadzenie podawane jest najczęściej za pomocą symbolu ET. Określa on odległość między płaszczyzną montażową obręczy (płaszczyzna na styku piasty i felgi), a jej pionowym środkiem symetrii. Przy felgach stalowych, jak i aluminiowych możemy spotkać się z wartościami dodatnimi oraz ujemnymi. W przypadku zerowej wartości ET, płaszczyzna montażowa znajduje się dokładnie na pionowej osi symetrii. Podsumowując: czym mniejsze odsadzenie tym felga jest bardziej wysunięta na zewnątrz. Książki serwisowe podają wyłącznie parametry aktualnie zamontowanych felg. Producent określa jednak przedział jaki może być stosowany. Błędem jest sugerowanie się parametrami z felg stalowych przy wyborze felg aluminiowych.


4) Szerokość -  felgi mierzona jest pomiędzy jej kołnierzami ochronnymi. Szerokość felgi podawana jest w calach. Opony należy dobrać mając na uwadze zalecenia producenta felg, opon i pojazdu. W dzisiejszych czasach mamy bardzo szeroką gamę opon, wiec dobranie odpowiednich nie powinno stanowić problemu. Jeżeli autoryzowany serwis informuje nas, że nie możemy stosować innego ogumienia i alufelg, niż zaleca producent bądź dopuszczalnych zamienników z książki serwisowej, to zwykle jest to brak wiedzy lub zabieg marketingowy. 


Pierścienie centrujące. LadneFelgi.pl

5) Otwór centrujący - to nic innego jak średnica otworu w feldze, który został przystosowany pod konkretny wymiar auta. Często się jednak zdarza, iż wymiar otworu centrującego jest większy niż średnica piasty w samochodzie. Wtedy też należy zastosować pierścień centrujący. Pierścienie centrujące wykonane są z tworzywa sztucznego, gdyż po przykręceniu felgi do piasty auta nie działa na nie żadna siła. Służy on do wycentrowania koła, aby wyeliminować drgania.


6) Nośność ? określa dopuszczalne obciążenie na jedno koło, do aut dostawczych przewożących ciężkie ładunki dedykowane są felgi wzmacniane, które mają wytrzymałości rzędu ponad 1000 kg na koło. Takie felgi posiadamy również w ofercie.

Felgi aluminiowe w LadneFelgi.pl


Zachęcamy do skorzystania z konfiguratora doboru felg aluminiowych na naszej stronie głównej. Wybierając markę, model oraz pojemność auta otrzymają Państwo felgi pasujące do danego pojazdu. Nasze produkty ? felgi RacingLine objęte są 3 letnią gwarancją oraz posiadają wymagane certyfikaty. W przypadku trudności z doborem felg zapraszamy do kontaktu z naszą infolinią.

W kolejnym artykule opiszemy metody produkcji felg aluminiowych.
autor: LadneFelgi.pl 

 

Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel