Steer-by-Wire Mercedesa: Koniec z tradycyjną kierownicą
Steer-by-wire to innowacyjny system kierowniczy, który eliminuje mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami. Zamiast tradycyjnego wału kierowniczego, sygnały z kierownicy są przesyłane elektronicznie do jednostki sterującej, która zarządza ruchem kół.
Spis treści:
- Jak działa system steer-by-wire?
- Nowoczesny wygląd - kierownica typu „yoke"
- Zalety systemu steer-by-wire
- Kontrowersje i bezpieczeństwo
- Testy nowej technologii
Jak działa system steer-by-wire?
- Brak fizycznego połączenia – Kierownica nie jest połączona mechanicznie z kołami, zamiast tego sygnały przesyłane są elektronicznie.
- Jednostka przekładni kierowniczej (SRU) - połączona z kołami, interpretuje sygnał i przekazuje go do siłownika, który wykonuje ruch skrętu kół.
- Zainstalowana została jednostka sprężenia zwrotnego (SFU) - która odpowiada za generowanie oporu i informacji zwrotnych, aby kierowca odczuwał naturalne wrażenia z jazdy
- Architektura bezpieczeństwa – System posiada podwójne zasilanie, zapasowe ścieżki sygnałowe i dodatkowe siłowniki, co zapewnia bezpieczeństwo nawet w przypadku awarii.
- Integracja z innymi systemami – Steer-by-wire współpracuje z układem kierowniczym tylnej osi i systemem ESP, co pozwala na zachowanie kontroli nad pojazdem nawet w sytuacjach awaryjnych.
Nowoczesny wygląd - kierownica typu „yoke"
Mercedes wprowadza również kierownicę typu „yoke” inspirowaną lotnictwem i wyścigami, podobną można zobaczyć również w tesli. Kierownica typu yoke, w połączeniu z systemem steer-by-wire, umożliwia nową, bardziej swobodną obsługę i zwiększa komfort kierowcy. Pozwala na to, że kierowca nie musi przekładać rąk podczas wykonywania skrętów.
Zalety systemu steer-by-wire
✅ Wyjątkowe wrażenia z jazdy i precyzja - Mercedes dąży do tego, aby ich system steer-by-wire oferował kompletnie nowe odczucia z prowadzenia, łącząc niezwykłą precyzję z intuicyjną reakcją. Oznacza to, że kierowca będzie czuł się pewniej i miał lepszą kontrolę nad pojazdem w różnych warunkach.
✅ Zmienna charakterystyka układu kierowniczego – możliwość dostosowania reakcji kierownicy do różnych trybów jazdy, w zależności od prędkości i sytuacji na drodze. Na przykład, przy niskich prędkościach (np. podczas parkowania) wolant będzie wymagał znacznie mniejszego obrotu do pełnego skrętu kół, a przy wysokich prędkościach zapewni większą stabilność.
✅ Redukcja wibracji – Mercedes podkreśla, że ich system niemal całkowicie eliminuje drgania i szumy przenoszone na kierownicę z nierówności nawierzchni. To znacznie zwiększa komfort podróżowania, zwłaszcza na dłuższych trasach.
✅ Bezpieczeństwo – Mercedes kładzie ogromny nacisk na bezpieczeństwo. Ich system steer-by-wire posiada redundantną architekturę, co oznacza, że ma podwójne ścieżki przesyłania sygnału, podwójne siłowniki, a także zapasowe zasilanie. W mało prawdopodobnym przypadku całkowitej awarii głownego systemu, sterowanie pojazdem jest nadal możliwe, np. poprzez układ kierowniczy tylnej osi i precyzyjne interwencje hamulców poszczególnych kół za pośrednictwem systemu ESP.
✅ Ułatwienie parkowania – dzięki zmiennym przełożeniom i zmniejszonemu wysiłkowi potrzebnemu do skrętu, parkowanie staje się znacznie prostsze i nie wymaga już "przekładania rąk" na kierownicy.
✅ Elastyczność w projektowaniu wnętrza - Brak kolumny kierownicy pozwala na bardziej nowoczesne i przestronne wnętrze, co przekłada się na:
- więcej miejsca w kabinie, zwłaszcza na nogi.
- lepszą widoczność wyświetlaczy i całej desce rozdzielczej.
- łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
- nowe możliwości aranżacji wnętrza, w tym bardziej swobodne pozycje siedzące, co jest szczególnie istotne w kontekście przyszłych systemów autonomicznej jazdy.
Kontrowersje i bezpieczeństwo
Nowa technologia "steer-by-wire" budzi kontrowersje, głownie ze względu na obawy o bezpieczeństwo i kontrolę nad pojazdem. Użytkownicy boją się ewentualnych problemów z systemem w sytuacjach awaryjnych, np. przy utracie zasilania, oraz potencjalnych opóźnień w reakcji samochodu na polecenia kierowcy. Mercedes jako lider na rynku motoryzacyjnym słynie ze swojej niezawodności i bezpieczeństwa, w tym przypadku również padają zapewnienia o maksymalnym bezpieczeństwie i poprawie wrażeń z jazdy. Układ posiada dwa niezależne systemy sterowania, które monitorują i kontrolują się nawzajem. Jeśli jeden system wykazuje błąd drugi przejmuje kontrolę nad kierowaniem. Połączenia między kierownicem a układem sterowania również są podwójne, aby uniknąć awarii spowodowanych przez uszkodzenie kabli. Firma zapewnia, że system jest wyposażony w redundancję czyli podwójne siłowniki i zapasowe jednostki zasilania, aby zwiększyć niezawodność. Choć steer-by-wire Mercedesa to obiecująca technologia, potencjalne kontrowersje związane z bezpieczeństwem wymagają dalszych badań i testów.
Testy nowej technologii
Nowa technologia w motoryzacji to zawsze obietnica. Ale jak upewnić się, że ta obietnica zostanie spełniona, a systemy, które mają rewolucjonizować jazdę, są nie tylko innowacyjne, ale przede wszystkim niezawodne i bezpieczne? Mercedes-Benz postawił sobie to pytanie w kontekście systemu steer-by-wire i odpowiedział na nie w jedyny słuszny sposób: poprzez miliony kilometrów intensywnych testów. Przyjrzyjmy się, jak wyglądało to dogłębne badanie.
- Testy na torach
Tutaj inżynierowie Mercedesa symulowali ekstremalne warunki drogowe: od gwałtownych zakrętów po nagłe zmiany nawierzchni. Sprawdzano, jak system reaguje na duże prędkości, intensywne manewry, a nawet jak zachowuje się w scenariuszach kontrolowanych awarii. To poligon doświadczalny, gdzie bezpieczeństwo i niezawodność są testowane do granic możliwości.
- Testy w ruchu drogowym
Milion kilometrów to nie tylko liczby – to tysiące godzin spędzonych na drogach w realnych warunkach. Mercedes sprawdzał system w różnych porach dnia i nocy, w każdej pogodzie – od palącego słońca, przez ulewny deszcz, po śnieg. Testowano go na autostradach, w miejskich korkach i na krętych drogach podmiejskich, aby upewnić się, że poradzi sobie ze wszystkim, co życie przyniesie.
- Testy na wydajność
Tutaj skupiano się na tym, jak steer-by-wire poprawia dynamikę jazdy. Czy zwiększa stabilność kierunkową? Jak wpływa na zwinność boczną pojazdu? Kluczowym aspektem była także jego współpraca z zaawansowanym układem skrętnych tylnych kół, który jest już znakiem rozpoznawczym niektórych modeli Mercedesa, takich jak EQS. Celem było stworzenie idealnie zgranej orkiestry, gdzie każdy element pracuje na rzecz optymalnego prowadzenia.
- Testy bezpieczeństwa
Ten aspekt wychodzi poza samą technologię. Mercedes monitorował zachowanie kierowcy, analizował ruchy kierownicy i styl jazdy. Dlaczego? Aby na podstawie tych danych wykrywać objawy zmęczenia i w odpowiednim momencie ostrzec kierowcę o konieczności przerwy. To pokazuje, jak technologia wspiera bezpieczeństwo, nie tylko precyzją, ale i dbałością o stan kierowcy.
- Testy niezawodności
System musiał udowodnić swoją odporność na czynniki zewnętrzne. Sprawdzano jego działanie w ekstremalnych temperaturach, od mrozów po upały, oraz w różnych warunkach pogodowych, aby zapewnić, że niezależnie od klimatu, steer-by-wire będzie działać bez zarzutu.
Wszystkie te rygorystyczne testy, przeprowadzane między innymi w modelach EQS – potencjalnych pierwszych pojazdach z tą innowacją na pokładzie – pozwoliły Mercedesowi z pełnym przekonaniem stwierdzić: system steer-by-wire jest gotowy na wszystko. To nie tylko krok naprzód w technologii, ale świadectwo dbałości o bezpieczeństwo i doświadczenie kierowcy, które zawsze były w centrum filozofii marki.
Podsumowanie
Technologia steer-by-wire wprowadzana przez Mercedesa to znaczący krok w kierunku przyszłości motoryzacji oferujący innowacyjne doświadczenia z jazdy, dzięki eliminacji mechanicznych połączeń i wprowadzeniu nowoczesnej kierownicy. Zwiększone bezpieczeństwo i komfort poprzez zaawansowane systemy redundancji i adaptacyjne ustawienia układu kierowniczego. Nowe możliwości projektowe umożliwiające bardziej przestronne i ergonomiczne wnętrza pojazdów.
Polecane

4x Felgi 16 Penta Styl m.in. do MERCEDES W116 W126 C126 W123 W124 AMG SEC SEL - B1794

4x Felgi Kute 19 Forged m.in. do MERCEDES E W210 W211 W212 W213 Style Maybach SLC - HX09F

4x Felgi Kute 22 m.in. do MERCEDES GLE SUV Coupe V167 C167 GLS X167 S W221 W222 - XE629





Nowoczesny design
Idealne dopasowanie
Duża wytrzymałość
Wysyłka gratis w 24h
Indywidualny projekt
Dedykowany opiekun











