phone
Infolinia i pomoc
+48877371900
Pn - Pt 8:00 - 18:00, Sob 9:00 - 14:00
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Czy na pewno chcesz usunąć produkty z koszyka?
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Steer-by-Wire Mercedesa: Koniec z tradycyjną kierownicą

2025-06-11
Steer-by-Wire Mercedesa: Koniec z tradycyjną kierownicą
Autor: Mateusz MentelSpecjalizuję się w tematyce felg aluminiowych i nowoczesnych rozwiązań w motoryzacji.

Steer-by-wire to innowacyjny system kierowniczy, który eliminuje mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami. Zamiast tradycyjnego wału kierowniczego, sygnały z kierownicy są przesyłane elektronicznie do jednostki sterującej, która zarządza ruchem kół.


Spis treści:

Jak działa system steer-by-wire?

Układ kierowniczy

  • Brak fizycznego połączenia – Kierownica nie jest połączona mechanicznie z kołami, zamiast tego sygnały przesyłane są elektronicznie.
  • Jednostka przekładni kierowniczej (SRU) - połączona z kołami, interpretuje sygnał i przekazuje go do siłownika, który wykonuje ruch skrętu kół.
  • Zainstalowana została jednostka sprężenia zwrotnego (SFU) - która odpowiada za generowanie oporu i informacji zwrotnych, aby kierowca odczuwał naturalne wrażenia z jazdy
  • Architektura bezpieczeństwa – System posiada podwójne zasilanie, zapasowe ścieżki sygnałowe i dodatkowe siłowniki, co zapewnia bezpieczeństwo nawet w przypadku awarii.
  • Integracja z innymi systemami – Steer-by-wire współpracuje z układem kierowniczym tylnej osi i systemem ESP, co pozwala na zachowanie kontroli nad pojazdem nawet w sytuacjach awaryjnych.





Nowoczesny wygląd - kierownica typu „yoke"

Mercedes wprowadza również kierownicę typu „yoke” inspirowaną lotnictwem i wyścigami, podobną można zobaczyć również w tesli. Kierownica typu yoke, w połączeniu z systemem steer-by-wire, umożliwia nową, bardziej swobodną obsługę i zwiększa komfort kierowcy. Pozwala na to, że kierowca nie musi przekładać rąk podczas wykonywania skrętów.



Układ napędowy
Mercedes-Benz wprowadza kierownicę typu "wolant" (ang."yoke")


Zalety systemu steer-by-wire


Wyjątkowe wrażenia z jazdy i precyzja - Mercedes dąży do tego, aby ich system steer-by-wire oferował kompletnie nowe odczucia z prowadzenia, łącząc niezwykłą precyzję z intuicyjną reakcją. Oznacza to, że kierowca będzie czuł się pewniej i miał lepszą kontrolę nad pojazdem w różnych warunkach.

Zmienna charakterystyka układu kierowniczego – możliwość dostosowania reakcji kierownicy do różnych trybów jazdy, w zależności od prędkości i sytuacji na drodze. Na przykład, przy niskich prędkościach (np. podczas parkowania) wolant będzie wymagał znacznie mniejszego obrotu do pełnego skrętu kół, a przy wysokich prędkościach zapewni większą stabilność.

Redukcja wibracji – Mercedes podkreśla, że ich system niemal całkowicie eliminuje drgania i szumy przenoszone na kierownicę z nierówności nawierzchni. To znacznie zwiększa komfort podróżowania, zwłaszcza na dłuższych trasach.

Bezpieczeństwo – Mercedes kładzie ogromny nacisk na bezpieczeństwo. Ich system steer-by-wire posiada redundantną architekturę, co oznacza, że ma podwójne ścieżki przesyłania sygnału, podwójne siłowniki, a także zapasowe zasilanie. W mało prawdopodobnym przypadku całkowitej awarii głownego systemu, sterowanie pojazdem jest nadal możliwe, np. poprzez układ kierowniczy tylnej osi i precyzyjne interwencje hamulców poszczególnych kół za pośrednictwem systemu ESP.

Ułatwienie parkowania – dzięki zmiennym przełożeniom i zmniejszonemu wysiłkowi potrzebnemu do skrętu, parkowanie staje się znacznie prostsze i nie wymaga już "przekładania rąk" na kierownicy.

Elastyczność w projektowaniu wnętrza - Brak kolumny kierownicy pozwala na bardziej nowoczesne i przestronne wnętrze, co przekłada się na:
- więcej miejsca w kabinie, zwłaszcza na nogi.
- lepszą widoczność wyświetlaczy i całej desce rozdzielczej.
- łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
- nowe możliwości aranżacji wnętrza, w tym bardziej swobodne pozycje siedzące, co jest szczególnie istotne w kontekście przyszłych systemów autonomicznej jazdy.

Kontrowersje i bezpieczeństwo

Nowa technologia "steer-by-wire" budzi kontrowersje, głownie ze względu na obawy o bezpieczeństwo i kontrolę nad pojazdem. Użytkownicy boją się ewentualnych problemów z systemem w sytuacjach awaryjnych, np. przy utracie zasilania, oraz potencjalnych opóźnień w reakcji samochodu na polecenia kierowcy. Mercedes jako lider na rynku motoryzacyjnym słynie ze swojej niezawodności i bezpieczeństwa, w tym przypadku również padają zapewnienia o maksymalnym bezpieczeństwie i poprawie wrażeń z jazdy. Układ posiada dwa niezależne systemy sterowania, które monitorują i kontrolują się nawzajem. Jeśli jeden system wykazuje błąd drugi przejmuje kontrolę nad kierowaniem. Połączenia między kierownicem a układem sterowania również są podwójne, aby uniknąć awarii spowodowanych przez uszkodzenie kabli. Firma zapewnia, że system jest wyposażony w redundancję czyli podwójne siłowniki i zapasowe jednostki zasilania, aby zwiększyć niezawodność. Choć steer-by-wire Mercedesa to obiecująca technologia, potencjalne kontrowersje związane z bezpieczeństwem wymagają dalszych badań i testów.

Testy nowej technologii

Nowa technologia w motoryzacji to zawsze obietnica. Ale jak upewnić się, że ta obietnica zostanie spełniona, a systemy, które mają rewolucjonizować jazdę, są nie tylko innowacyjne, ale przede wszystkim niezawodne i bezpieczne? Mercedes-Benz postawił sobie to pytanie w kontekście systemu steer-by-wire i odpowiedział na nie w jedyny słuszny sposób: poprzez miliony kilometrów intensywnych testów. Przyjrzyjmy się, jak wyglądało to dogłębne badanie.

Układ kierowniczy
  • Testy na torach

     

Tutaj inżynierowie Mercedesa symulowali ekstremalne warunki drogowe: od gwałtownych zakrętów po nagłe zmiany nawierzchni. Sprawdzano, jak system reaguje na duże prędkości, intensywne manewry, a nawet jak zachowuje się w scenariuszach kontrolowanych awarii. To poligon doświadczalny, gdzie bezpieczeństwo i niezawodność są testowane do granic możliwości.

  • Testy w ruchu drogowym

     

Milion kilometrów to nie tylko liczby – to tysiące godzin spędzonych na drogach w realnych warunkach. Mercedes sprawdzał system w różnych porach dnia i nocy, w każdej pogodzie – od palącego słońca, przez ulewny deszcz, po śnieg. Testowano go na autostradach, w miejskich korkach i na krętych drogach podmiejskich, aby upewnić się, że poradzi sobie ze wszystkim, co życie przyniesie.

  • Testy na wydajność

     

Tutaj skupiano się na tym, jak steer-by-wire poprawia dynamikę jazdy. Czy zwiększa stabilność kierunkową? Jak wpływa na zwinność boczną pojazdu? Kluczowym aspektem była także jego współpraca z zaawansowanym układem skrętnych tylnych kół, który jest już znakiem rozpoznawczym niektórych modeli Mercedesa, takich jak EQS. Celem było stworzenie idealnie zgranej orkiestry, gdzie każdy element pracuje na rzecz optymalnego prowadzenia.

  • Testy bezpieczeństwa

     

Ten aspekt wychodzi poza samą technologię. Mercedes monitorował zachowanie kierowcy, analizował ruchy kierownicy i styl jazdy. Dlaczego? Aby na podstawie tych danych wykrywać objawy zmęczenia i w odpowiednim momencie ostrzec kierowcę o konieczności przerwy. To pokazuje, jak technologia wspiera bezpieczeństwo, nie tylko precyzją, ale i dbałością o stan kierowcy.

  • Testy niezawodności

     

System musiał udowodnić swoją odporność na czynniki zewnętrzne. Sprawdzano jego działanie w ekstremalnych temperaturach, od mrozów po upały, oraz w różnych warunkach pogodowych, aby zapewnić, że niezależnie od klimatu, steer-by-wire będzie działać bez zarzutu.

Wszystkie te rygorystyczne testy, przeprowadzane między innymi w modelach EQS – potencjalnych pierwszych pojazdach z tą innowacją na pokładzie – pozwoliły Mercedesowi z pełnym przekonaniem stwierdzić: system steer-by-wire jest gotowy na wszystko. To nie tylko krok naprzód w technologii, ale świadectwo dbałości o bezpieczeństwo i doświadczenie kierowcy, które zawsze były w centrum filozofii marki.

Podsumowanie

Technologia steer-by-wire wprowadzana przez Mercedesa to znaczący krok w kierunku przyszłości motoryzacji oferujący innowacyjne doświadczenia z jazdy, dzięki eliminacji mechanicznych połączeń i wprowadzeniu nowoczesnej kierownicy. Zwiększone bezpieczeństwo i komfort poprzez zaawansowane systemy redundancji i adaptacyjne ustawienia układu kierowniczego. Nowe możliwości projektowe umożliwiające bardziej przestronne i ergonomiczne wnętrza pojazdów.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2025

Polecane

pixel